Tuesday, July 12, 2011

Slot Lagenda : Azizul Abu Hanifah


Mungkin tidak ramai penyokong Perak dan Malaysia generasi baru yang mengenali dengan nama Azizul Abu Hanifah, tidak dinafikan, nama beliau tidak sepopular arwah Mokhtar Dahari mahupun Dato' Soh Chin Aun, namun sumbangan beliau kepada bolasepak Malaysia, amnya dan Perak , khasnya tidak ternilai.

Nombor 12 menjadi nombor keramat buatnya, posisi tengah menjadi kegemaranya, corak permainan bak Zinedine Zidane. Itulah beliau, Azizul Abu Hanifah, antara pemain tengah terbaik negara.ketajaman penyudah menjadikan beliau pemain yang disegani pada era awal Liga Profesional yang dikenali dengan nama 'Liga Semi-Pro'.

Komitmen beliau terhadap pasukan kebangsaan dan Perak. Beliau juga telah membantu pasukan Perak untuk   menjulang Piala FA buat julung kalinya pada tahun 1990 jika tidak silap saya. Beliau turut disenangi oleh pengurus pasukan Perak pada ketika itu, Dato Raja Ahmad Zainuddin Bin Raja Omar (Naib Presiden FAM kini) dan jurulatih, M.karathu yang kini membimbing pasukan Kelantan.

Malangnya, semasa isu rasuah bolasepak negara kian meruncing, Azizul turut terlibat dan beliau dijatuhkan hukuman buang daerah bersama pemain-pemain yang lain seperti P.Ravindran, Mohd Nazreen Chong dan ramai lagi. Sehingga kini, arkitek tengah sehebat beliau belum ditemui. Beliaulah Azizul Abu Hanifah.


2 comments:

  1. weh... ni gambar idris khadir le...

    ReplyDelete
  2. shahrol..biar la admin letak gambar ape pun...janji dia bahagia bersama kucing dan ayam kat kampung wakakakakaka

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...