Thursday, July 21, 2011

Amar, Shakir & Gurusamy Yang Mana Jadi Pilihan ?


Dengan penyenaraian semula Shakir Shaari ke dalam skuad kebangsaan, Dato' K.Rajagobal ada banyak pilihan pemain untuk mengisi posisi 'defensive midfielder' untuk memberi lebih kebebasan kepada ketua pasukan, Safiq Rahim untuk membantu bahagian serangan mencari gol.

Amar Rohidan, Shakir Shaari dan K.Gurusamy, itulah 3 pemain tengah yang tersenarai dalam misi menewaskan Singapura di Stadium Jalan Besar nanti. Namun, siapa lebih layak mengisi posisi 'defensive midfielder' ? ya, penulis tahu, semuanya terletak di tangan Dato' K.Rajagobal tetapi penulis ingin melontarkan pandangan peribadi penulis.

Amar Rohidan, pemain yang mempunyai banyak pengalaman dalam perlawanan di peringkat antara bangsa. Shakir Shaari, menjadi nadi penggerak pasukan Kelantan, terkenal dengan corak permainan ala Xabi Alonso. K.Gurusamy, masih muda, namun sudah menunjukkan kematangan dalam permainan, boleh menjadi sebagai 'pengacau' di bahagian tengah dengan susuk badan yang tingginya.

Bagi penulis, Shakir Shaari mungkin pilihan yang tepat, kematangan, hantaran kemas, tidak gemar mengawal bola terlalu lama itulah kelebihan Shakir dan itulah yang diperlukan oleh Malaysia dalam perlawanan menentang Singapura nanti. Kita tahu Singapura banyak guna pemain import, kita tahu fizikal pemain import, wajarkah pemain negara banyak lakukan hantaran tinggi ? sudah tentu tidak.

Kenapa penulis tak pilih Amar Rohidan ? ya, kita tahu Amar seorang pemain yang bagus, memang tak dapat dinafikan lagi, namun sejak akhir-akhir ni, prestasi beliau penulis lihat agak merudum sedikit, kalau lihat pada 'long-shot' anda dapat bezakan antara Shakir dan Amar. 

K.Gurusamy juga boleh diturunkan. beliau muda, banyak tenaga, fizikalpun tak jauh beza dengan pemain import Singapura. Akan tetapi, jika dinilai dari segi pengalaman, sudah tentu, Shakir Shaari lebih berpengalaman, Shakir juga dilihat lebih matang. Tapi Gurusamy pilihan baik jika Rajagobal nak skuad negara main hantaran-hantaran tinggi. Gurusamy punyai kelebihan untuk menjaringkan gol melalui tandukan.

Ini sekadar pendapat peribadi penulis, semuanya tetap ditangan K.Rajagobal, cuma harapan penulis, K.Rajagobal dapat bawa bekalan selesa ke Bukit Jalil nanti. Semoga berjaya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...