Monday, July 11, 2011

Kenapa Bolasepak Kita Belum Setanding Eropah ?



Hari ini penulis ingin melontarkan satu soalan , Kenapa bolasepak kita belum setanding Eropah ? Kenapa ? Fizikal pemain yang tidak sesuai ? Pemain Jepun tinggi sangatkah ? lebih kurang kan ? Tapi diorang main World Cup ! Pastinya , ketinggian bukan puncanya.

Bila direnungkan , terlintas difikiran penulis kenapa bolasepak negara beluma setanding bolasepak Eropah , Ianya disebabkan oleh pemain-pemain di negara terlalu lembab untuk menimba pengalaman , kenapa ? bukan salah pemain , semuanya berpunca daripada Liga yang kurang kompetetif.

Cuba anda lihat , usia penyerang muda Man Utd , Javier Hernandez , beliau baru berusia 23 tahun , bukankah Mohd Zaquan Adha juga berusia 23 tahun ? Bukankah Abdul Hadi Yahya sudah berusia 26 tahun ? tapi kenapa mereka tidak mampu menandingi kehebatan Hernandez ?

Selain itu , pengadil juga memainkan peranan yang penting dalam proses memajukan bolasepak negara. Antara sebab utama bolasepak kita lambat untuk maju adalah kerana yang menguruskan organisasi itu tidak kompetan dan mereka tidak sedar bahawa mereka tidak layak berada disitu. For things to change , i must change first !

Cuba lihat skuad Ong Kim Swee , Harimau Muda A yang dibawa 'bertapa' di Liga Slovakia dan lihatlah hasilnya sekarang , Cuba lihat Muslim Ahmad , cuba lihat Fadhli Shas , cuba lihat Wan Zack Haikal , bukankah mereka sudah dapat menyaingi Norhafiz Zamani , Victor Andrang atau Amri Yahyah ketika mereka beraksi bersama skuad negara suatu ketika dahulu ?

Penulis ada mendengar khabar tentang pasukan bolasepak bawah 15/18 negara sudah bersedia untuk dibawa beraksi di Liga Slovakia oleh Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) , jika benar , ini satu petanda yang positif , apabila mereka pulang apabila berusia 20an , pastinya mereka dapat menjadi permata negara.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...