Thursday, September 8, 2011

Kenali Pemain : Teerasil Dangda


 Teerasil Dangda ialah seorang pemain bola sepak professional berasal dari Thailand. Sekarang , beliau berkhidmat bersama Muangthong United dan juga bersama skuad kebangsaan Thailand. Penyerang muda berumur 23 tahun yg berasal dari Bangkok ini mempunyai ketinggian 5 kaki dan 11 inci.

 Teerasil Dangda memulakan karier bola sepak professionalnya semasa beliau belajar di Assumption Thonburi College. Kemuadian, karier sebagai pemain senior dalam bola sepak bermula pada tahun 2005 bersama Royal Thai Air Force dengan membuat 6 penampilan beserta 3 gol dijaringkan.Pada tahun 2006, beliau berpindah ke Raj Pracha. Beliau membuat 18 penampilan dan menjaringkan 9 gol.

 Tahun berikutnya , Muangthong United berjaya mendapat tandatangan beliau dan mengikat kontrak selama 1 tahun.7 gol berjaya dihasilkan daripada 15 penampilan.Selepas bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra berjaya memiliki pasukan daripada Liga Perdana Inggeris iaitu Manchester City,Teerasil Dangda adalah salah satu daripada 3 pemain yg ditawarkan ''trial'' oleh pengurusan The Citizens.Selepas Man City menandatangani ketiga-tiga pemain tersebut, Teerasil Dangda dan 2 lagi rakannya dipinjamkan ke kelab BelgiumClub Brugge dan kelab dari Swiss, Grasshopper Zurich. Teerasil dipinjamkan ke Grasshoper Zurich tetapi tidak membuat sebarang penampilan.


Kemudian, mereka bertiga pulang ke Thailand semula. Raj Pracha meminjam Teerasil Dangda.Beliau berjaya menjaringkan 6 gol daripada 8 penampilan. Pada tahun 2009 sehingga kini , beliau kembali berkhidmat bersama Muangthong United.Setakat ini, beliau telah membuat 76 penampilan dan berjaya menjaringkan 30 gol.Terbaru , beliau berjaya menjaringkan gol pertama Thailand semasa bertemu Australia dalam kelayakan Piala Dunia 2014 dan juga semasa pertemuan Thailand menentang Oman. Pemain ini sememangnya mempunyai bakat dan potensi besar untuk maju dan amat sesuai untuk Liga Malaysia.






Teerasil Dangda :



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...