Friday, September 16, 2011

Kemahiran Asas Bolasepak

#Corlishiea

Saya ingin berkongsi idea dan pandangan berhubung scenario bolasepak M’sia masakini. Sebagai bekas pemain negeri dan bekas pengarah akademi b/s negeri johor, saya terpanggil utk. menggunakan peluang berinteraksi secara online ini. Melalui pengamatan saya, pemain-pemain bolasepak kita baik di peringkat remaja dan senior tidak memiliki KUALITI KEMAHIRAN ASAS INDIVIDU (ASPEK TEKNIKAL). Inilah puncanya mengapa mereka sentiasa gagal beraksi dengan berkesan.

BAGI TUJUAN MEMPERKASAKAN KEMAHIRAN ASAS TERHADAP PEMAIN-PEMAIN INI DARI PERINGKAT AKAR-UMBI,saya ingin mencadangkan supaya diadakan PERTANDINGAN TAHUNAN UJIAN KEMAHIRAN ASAS BOLASEPAK INDIVIDU/KUMPULAN ANTARA SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH BERMULA DI PERINGKAT DAERAH, NEGERI DAN KEBANGSAAN YANG HANYA MELIBATKAN MEREKA YANG MEWAKILI PASUKAN SEKOLAH SAHAJA (JADIKAN SATU NEGERI DAHULU SEBAGAI PILOT PROJECT). Melalui pengalaman teknikal sebagai pemain, saya boleh bentangkan metodologi dan kertas kerja.

Setelah semuanya berjalan lancar bagi tahun pertama kejohanan ini, utk. tahun ke 2 kita akan menetapkan dlm. setiap Ujian Tahap Kemahairan itu Satu Ukuran Prestasi Indek (UPI) yang perlu dicapai oleh peserta dalam setiap peringkat kejohanan yang mereka sertai. Ini sbg. PENANDA ARAS KUALITI YANG SETARA di mana secara tidak langsung kita akan menghasilkan/memiliki KELOMPOK PEMAIN-PEMAIN DI PERINGKAT AKAR-UMBI YANG TELAH SEDIA-ADA KEMAHIRAN ASAS BOLASEPAK INDIVIDU YANG TINGGI ( ‘WORLD CLASS')

Sekiranya sesuatu perbuatan(latihan) dan perlakuan(secara teknikal) itu dilakukan secara berulang-ulang(‘drill’) dan berterusan(‘on-going’), maka ianya akan menjadi tabiat (‘second-nature’) dan perlakuan itu akan terjadi secara ‘instinct’ dan tidak perlu melibatkan PROSES ARAHAN DARI MINDA! Inilah kaedah latihan/pendekatan atau metodologi yang saya ingin perkenalkan melalui cadangan pertandingan tahunan ujian kemahiran bolasepaktersebut. SEBIJI BOLA PERLU DILIHAT SEBAGAI OBJEK SENI.


Adalah langkah bijak menghantar pasukan keb. kita berlatih di luar negara bagi tujuan menimba pengalaman bermain dan malalui proses kematangan. Tetapi bagi tujuan memiliki tahap kemahiran asas individu yang tinggi (TEKNIKAL), kita tidak perlu ke luar negara. Saya berkeyakinan dengan latihan teknikal yang tepat dan sistematik kita boleh capai ke tahap tersebut( ‘WORLD-CLASS‘). Saya telah melalui proses tersebut walaupun saya bukan pemain kebangsaan.

Pertandingan Tahunan Ujian Kemahiran Asas Bolasepak Individu/Kumpulan Antara Sekolah-Sekolah tidak pernah diadakan dalam sejarah bolasepak Malaysia. MENGAPA TIDAK DIMULAKAN SEKARANG!


Kita kena mula bertindak dan berfikir di luar batas kebiasaan dan di luar batas minda. Kaedah amalan lama terbukti gagal membuahkan hasil walaupun banyak pihak yang terlibat.Tiada gunanya melantik Pengarah Taktikal yang terbaik didunia sekiranya kemahiran individu pemain berada pada tahap sederhana.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...