Wednesday, June 15, 2011

Tidak bertamadun

Klik untuk besarkan


Tengah belek-belek berita-berita di Facebook terbaca terjumpa 1 gambar yang agak mengejutkan. Page yang bertajuk ' I FUCK Kelantan' telah dibuka oleh seorang insan yang kurang iman . 


Perkara yang berlaku menunjukkan hilangnya nilai-nilai kemanusiaan di kalangan manusia. Hukuman undang-undang sendiri dilaksanakan oleh manusia-manusia yang tak bertamadun. Yang mempermainkan maruah negeri sehina binatang. 

Melihat gambar tersebut memang cukup terperanjat melihatkan betapa kebuasan manusia yang semakin hilang perasaan takut terhadap dosa. Apakah mereka sudah tiada nilai-niali yang murni yang diterapkan ?

Perkara tersebut membawa banyak implikasinya. Ianya bukan setakat memalukan negeri tersebut tetapi memberikan imej yang buruk terhadap negara , bangsa , agama. Mungkin mereka merasakan ianya hal mereka tetapi dengan tersebarnya hal ini ianya menjadi masalah negara.


 Bayangkan berapa ramai penonton melihatnya di internet, bukan sekadar orang Malaysia melihatnya tetapi seluruh dunia. Apa pandangan mereka terhadap negara kita yang diwar-warkan menuju negara maju 2020 sekiranya masih terdapat manusia yang bersifat seperti hidup di zaman batu. Imej negara sedikit sebanyak tercalar dengan perbuatan mereka ni.

Pada pendapat penulis, pesalah perlu dibawa ke muka pengadilan dan dihukum sewajarnya. Malahan hukuman belum tentu mampu membasuh kekotoran yang ditanggung oleh negeri tersebut.  Dengan tersebarnya di laman-laman sosial pasti telah menjadi isu yang berat. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...