Friday, October 14, 2011

Rebahnya Pahlawan Merah


Juara bertahan, Kelantan ditunjukkan jalan keluar seawal saingan suku-akhir oleh seteru utama, Terengganu. Dengan bekalan 2 gol, Terengganu hadir dengan corak menyerang dan taktikal Irfan Bakti jelas telah memerangkap barisan pemain Dato' M.Karathu. Tamat perlawanan, Kelantan diikat 2-2 dan secara agreggatnya Terengganu menang 5-3.

Namun disebalik kekalahan tersebut, terdapat beberapa perkara yang dapat kita tahu dan pelajarai, antaranya ialah :

Sharbinee Allawee 
Berbeza memang berbeza, bagai langit dan bumi jika dilihat aksinya ketika mewakili negara dan mewakili Terengganu. Perlawanan semalam membuktikan bertapa hebatnya Sharbinee selepas menepis dan menyelamatkan percubaan demi percubaan daripada barisan serangan Kelantan.

Ashaari Shamsuddin
Seperti yang pernah penulis tulis sebelum ini (Baca disini) Bisa dan kelincahan jangan dipandang rendah, kerana pemain in mampu lakukan The Unexpected. Jangan sangka air yang tenang tiada buaya, jangan disangka Ashaari yang babyface tak berbisa. Namun, seperti biasa, ada nama Ashaari, ada juga nama Rajagobal, kenapa Ashaari tak pernah diberi peluang. Ohh, lupa, Ashaari tidak mempunyai skill untuk tackle pengadil.

Off The Ball Movement
Terengganu merupakan satu-satunya pasukan di Malaysia yang kini sudah beraksi di kelas yang tersendiri. Permainan ala Barcalona. Anda boleh lihat, bertapa perkara ini dapat mengucar-kacirkan barisan pertahanan Kelantan. 2 gol Terengganu berpunca daripada perkara tersebut. Disini, kewibawaan Irfan Bakti terserlah.

Wan Zaman
Nama Wan Zaman Wan Mustapha, satu nama yang sudah lama tidak dilihat dalam mana-mana perlawanan. Namun apa yang membuatkan Dato' M.Karathu 'terbuka pintu hati' untuk menyenaraikan beliau. Wan Rohaimi ada, Nik Shahrul Azim pun ada. Ya, dahulunya Wan Zaman salah satu pemain digeruni, tetapi era beliau sudah tamat. Kenapa tak letak pemain lain. Cuba tengok coach Negeri Sembilan, dia berani meletakkan pemain sayap, S.Kunalan sebagai pemain pertahanan. 

Tempat Shakir Shaari
Tidak dapat dinafikan, kehilangan Shakir Shaari sememangnya memberi tamparan hebat buat kem Kelantan, namun kenapa Khairan Ezuan yang menjadi pengganti beliau dan kenapa bukan pemain yang sudah banyak membantu Kelantan, Daniel Fadzly diturunkan. Sekali lagi, isu yang pernah penulis tulis dahulu kembali menjadi tanda tanya (Baca disini)

Deffensive Error
Perkara ini sememangnya jelas, gol pertama, kenapa sampai macam itu sekali. Rizal Fahmi pernah dapat call-up Rajagobal, Farisham main national team, Subra yang sebelum ini kental, semalam kadang ok kadang tak ok. Wan Zaman tak payah cerita la kan.

Team Depth
Jelas, selain 11 pemain utama, barisan simpanan Kelantan tidak mempunyai QUALITY. Hanya segelintir sahaja yang benar-benar mempunyai daya saing, yang lain, memang tak layak, sudah tiba masa, Kelantan perlu merekrut seberapa ramai pemain berkualiti untuk saingan musim hadapan, dalam skuad utama mahupun barisan simpanan, kualiti diperlukan.

Takdir
Tiada apa lagi alasan yang mampu mengubat hati yang terluka ini, semuanya sudah menjadi suratan takdir, kehkehkeh.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...