Wednesday, December 28, 2011

Unity Cup | "Free role" Indra Dan Kelincahan Andik


Seperti semua tahu, Kelantan gagal meneruskan kecemerlangan pasukan kebangsaan Malaysia di bumi Indonesia apabila tewas 3-2 dalam perlawanan timbal balik kedua Unity Cup di Stadion Gelora, Persebaya yang menjadikan kedudukan aggregat 4-2. Gol-gol Persebaya dijaringkan oleh Andik, Feri Ariawan dan Otavio Dutra manakala gol Kelantan diperolehi hasil jaringan Norshahrul dan Indra Putra.

Aku bukan nak cerita pasal Kelantan tewas ni, sebab semua sedia maklum, Bolasepak sebenar tidak dimainkan diatas permukaan padang sebegitu buruk, kalau di Malaysia pon, ada satu sahaja Stadium yang menyediakan kemudahan padang seperti di Persebaya iaitu Stadium Shah Alam (Kali terakhir aku tengok la, sekarang tak tahu)

Ok, berbalik kepada tajuk entry kali ini, aku nak lontarkan sedikit pendapat aku, nak main sendiri tak reti, jadi macam Shebby pon jadi lah. Pada pandangan aku, Divaldo Alves bijak menggunakan kelebihan Andik Vermansyah sepenuhnya apabila Peter Butler memberi tugas " Free-role " kepada Indra yang pada asalnya bermain di posisi sayap kiri.

Dengan tugas selaku " Free-role " Indra lebih bebas bergerak diantara pemain penyerang dan pemain tengah Kelantan dan beliau tidak pula kekal di bahagian sebelah kiri lantas mendedahkan bahagian kiri dan menyenangkan kerja Andik Vermansyah untuk menyelinap masuk dan berdepan situasi one-on-one dengan Aziz Ismail.

Pertahanan tengah (kiri) Subra juga sukar untuk membantu kerana dua lagi pemain Persebaya melulu ke dalam kawasan penalti Kelantan, pendek cerita, kalau Subra pergi bantu Aziz patahkan pergerakan Andik dan Andik berjaya hantara bola kepada dua pemain yang menunggu, gol jugak tapi kalau Subra stay di posisi beliau, Andik dengan senangnya mampu lepas daripada kawalan Aziz dan score gol (Ok dah panjang cerita)

Jika dilihat kepada ketiga-tiga gol Persebaya pon semuanya datang dari sebelah kiri, jadi aku rasa, jika Peter Butler menurunkan seorang defensive winger untuk menggantikan tempat Indra pon ada baiknya kerana ia pasti dapat membantu Aziz mengekang kelincahan Andik. Lagipun Indra juga tidak lah menyerlah sangat dalam perlawanan tadi, mungkin Zamri Ramli boleh diturunkan, stamina tinggi, pantas dan ada basic dalam gerakan bertahan. Sekadar pandangan peribadi ala-ala Shebby lepas habis tengok game EPL. Sekian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...