Saturday, December 17, 2011

Selamatkan Kuala Lumpur FA

Bila aku google kata kunci "KAFA" keluar logo Sang Kijang dengan gahnya, bila aku google pulak kata kunci "PBNS" keluar gambar pasukan Negeri Sembilan julang Piala, bila aku google "PBSNT" keluar pula logo Si Penyu gagah meredah lautan luas, tapi bila aku search "KLFA" korang tahu ape yang keluar ? 


Ok takpe, aku bukan nak cerita pasal van ni, tapi aku nak cerita tentang sisa-sisa terakhir pasukan bolasepak Kuala Lumpur yang sekarang amat memerlukan bantuan dari kita semua dalam usaha untuk terus hidup selaku sebuah pasukan bolasepak.

Mungkin semua dah tahu, krisis keewangan KLFA ini dah capai tahap critical. Tahukah anda, dikala musim baru nak bermula, dimana pasukan-pasukan lain sudah mendapatkan khidmat pemain-pemain import dan sudah ada yang nak menaja tapi sebaliknya bagi Kuala Lumpur. Tiada pemain import (Seorang masih bermasalah) dan tiada tajaan dan yang terbaru, mereka harus beraksi di Stadium Melaka kerana Stadium Bolasepak Cheras terpaksa ditutup.

Kesian ? tak cukup dengan itu, hanya Stanley Bernard sahaja pemain baru yang mampu dibawa masuk yang selebihnya kutip-kutip dimana-mana saja termasuk dari Academy KLFA. Beberapa pemain yang mula diberi perhatian juga telah angkat kaki ke pasukan lain dek kerana tidak tahan dengan masalah yang dihadapi Persatuan Bolasepak Kuala Lumpur. Antaranya penjaga gol, Norazlan Razali yang berhijrah ke Selangor manakala pemain pertahanan Shahrom Kalam pula ke Perak.


Aku gelarkan Kuala Lumpur FA ni Barcelona Malaysia, kerana corak permainan ? jauh sekali tidak dimana Barca main 'tiki-taka', manakala KL main 'suka-hati'. Dari segi pencapaian ? Korang ingat ni tahun 80an ke ? Aku gelarkan mereka Barca Malaysia ialah kerana kemampuan mereka untuk lahirkan pemain-pemain berkualiti. Ala-ala La Masia gituww.

Siapa tak kenal Safee Sali. Beliau merupakan salah-seorang pemain yang dilahirkan dari pasukan KL (Walaupun mula dengan Melaka TMFC, tapi Igor Novak coach KL masa tu yang bawak Safee join KL dan disitu lah Safee mula diasah dan digilap) Selain Safee, Azidan Sarudin (Selangor) Ahmad Hazwan Bakri (Harimau Muda A) Shahrom Kalam (Perak) Yong Kuong Yong (KL) dan Nizaruddin Yussof (Felda kot) juga antara pemain yang lahir dari Kuala Lumpur FA.


Apa yang aku pelik, mana perginya saudagar kapal terbang tambang murah merangkap boss QPR ni. Lu habiskan juta-juta untuk beli QPR yang musim depan nak kene relegate boleh pulak, tapi nak kasi sedekah sikit kat KLFA tak boleh ? bukan nak sangat kat duit lu brader, tapi lu ade hati nak suruh Safee Sali pergi trial sia-sia kat sana. Beckham Malaysia katanya, kenapa tak tolong KLFA lahirkan ramain lagi pemain ? Torres Malaysia ke, Andy Carrol Malaysia ke, Fakri Saarani versi QPR ke. 

Ada sorang lagi, boss besar Cardiff City, team yang tak naik-naik ke EPL. Dato' Chan Tien Ghee, bantulah KLFA, sikit-sikit sorang je pon dah cukup, contohnya Tony bagi 25M, Chan bagi 25M, kan dah 50M tu boleh la si Razip ni import Torres kan.

Itu sahaja dari aku kali ni. Hidup KLFA, pergi mampos sama barua-barua yang suka songlap duit! 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...