Tuesday, December 20, 2011

Menarik | Kelantan Lwn Persebaya 1927

Celebrate goal gaya Balotelli, tapi letak nama kekasih ke ape ntah
3 hari lagi, pasukan juara Liga Super Malaysia bakal berentap dengan pasukan juara Liga Primer Indonesia, Persebaya 1927 di Stadium Sultan Muhammad IV sebelum ke Indonesia untuk perlawanan timbal balik kedua dalam usaha merebut Piala Permai. Dikhabarkan pihak penyiaraan Indonesia dan Astro (Malaysia) akan menyiarkan secara lansung perlawanan tersebut. Lebih 2 juta penonton dijangka menyaksikan perlawanan tersebut.

Bagi aku, tiada yang menarik atau special sangat pasal game ni, ia bagaikan perlawanan persahabatan pra-musim biasa sahaja. Tetapi oleh kerana ini merupakan perlawanan antarabangsa maka ia sedikit sebanyak akan menjadi pencetus semula kemeriahan penyokong kedua-dua belah pihak yang telah lama berehat dan membekukan diri dek kerana rehat panjang setelah musim lepas tamat.

Apa yang menarik tentang bolasepak di Indonesia adalah mereka amat sinonim dengan perang psikologi. Ya, bolasepak memang sinonim dengan perang psikologi namun di Indon, ianya unik. 3 hari before game bermula, jurulatih Persebaya 1927, Divaldo Alves telah mengeluarkan statement mengatakan bahawa corak permainan kapten pasukan Kelantan, Mohd Badhri Radzi atau Piya mirip pemain termahal dunia, Cristiano Ronaldo. Perkara ini ada yang jadi bahan lawak dan ada yang bersetuju di kalangan penyokong Kelantan. Pendapat aku, anda boleh nilai sendiri. 

I'm looking foward to this game hanya kerana untuk menyaksikan "Pemuda Emas" Indonesia bernama Andik Vermansyah (Gambar atas) Di Indonesia beliau digelar sebagai "Messi Indo" dek kerana dribbling skills nya yang mirip pemain Barca, Messi. Bukan saja hebat menggelecek beliau juga seorang pemain yang laju dan bijak menghidu peluang juga antara faktor beliau diangkat sebergitu rupa. 

Aku ada buat reasearch pasal si Andik ni, sebagai seorang attacking midfielder atau foward beliau memang mempunyai pakej lengkap. Kalau di Malaysia, Nazmi Faiz Mansor di angkat sebagai "Wonderkid Malaysia". "Wonderkid Indon" pula adalah Andik, baru berusia 20 tahun namun mampu beraksi seperti pemain yang lebih senior. Selepas Sukan SEA baru-baru ini Timnas bawah 23 Indonesia (Kalau tak silap) telah mengadakan satu perlawanan persahabatan menentang LA Galaxy, kelab yang diwakili oleh David Beckham. Apa yang menarik, selepas perlawanan tersebut, Beckham dan coach LA Galaxy, Bruce Arena memuji aksi Andik.

Tak cukup dengan itu, Andik dikatakan menjadi target sekurang-kurangnya 3 kelab terkemuka dunia dan yang paling berminat untuk mendapatkan beliau adalah Benfica selain AC Milan dan Sporting Lisbon. Sama ada benar atau tidak berita ni aku tak pasti, tapi aku dapat info ni dari beberapa laman web bolasepak terkemuka dunia dan juga media local Indon. Jadi, 3 hari lagi, dapatlah kita saksikan sejauh mana kemampuan Andik.

P/s : "Cristiano Ronaldo Malaysia" tak tarik minat kelab-kelab terkemuka dunia ke ? hehe 

1 comment:

  1. kemampuannya terbukti apabila dia menjaringkan gol penyamaan malam tu... ngn gerakan solo pastu mngelecek bebarapa pemain kelantan, pemain ini mmg bleh diangkat sbg messi indon.. sgt laju dan lincah!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...