Thursday, November 17, 2011

Nazmi Faiz & Syahrul Azwari - Bintang Dalam Pembikinan



Muhamad Nazmi Faiz Mansor atau nama pendeknya Nazmi atau lebih pendek, Mi merupakan pemain paling muda yang berada dalam senarai skuad Olympic dan skuad Sukan Sea Malaysia. Baru berusia 17 tahun. Dikala budak-budak lain sedang mengasah mata pensil untuk menduduki SPM, Nazmi berada di Jakarta, Indonesia sedang meratah pasukan bolasepak Indonesia.

Tidak dapat dinafikan, walaupun masih muda malahan terlalu muda, beliau sudah dapat beraksi sebagaimana pemain yang sudah lama berkecimpung dalam arena bolasepak. Pemain yang penuh potensi, cuba bayangkan, bagaimana dengan usia tersebut beliau sudah dapat menahan dan mengawal emosi beraksi di depan lebih kurang 100,000 ribu penyokong Indonesia.

2-3 tahun lagi, aku yakin beliau boleh jadi lebih baik dari seorang 'anak emas' K.Rajagobal di posisi tengah. Namun aku juga hairan, apa kelebihan pemain bernama K.Reuben ? Ok, dia boleh tackle reff. Aku faham. Jadi selepas ini, aku mohon Raja untuk sekurang-kuragnya bagi 1 caps bersama senior skuad kepada Nazmi, nilai kebolehan beliau. Cuba kenali beliau sepertimana anda kenal pemain-pemain anda yang lain.


Jika dalam sukan badminton, Malaysia punyai anak-anak Sidek, dalam sukan bolasepak pula, kita ada anak-anak Ibrahim. Syahrul Azwari dan Safuan Ibrahim. Tidak hairan lah kenapa Syahrul Azwari sudah menyinar di usia yang muda, beliau lahir dalam keluarga bolasepak.

Baru berusia 18 tahun, namanya sudah digembar-gemburkan sebagai The Next Safee Sali, ya, mungkin masih terlalu awal, namun dengan potensi yang dimilikinya, tidak mustahil. Semalam, beliau jadi Hero Malaya apabila menyumbangkan gol tunggal Malaysia yang juga gol kemenangan.

Kita sebenarnya boleh lihat bagaimana mereka berkembang, jika di game Malaysia menentang Thailand, Syahrul Azwari mengsia-siakan belasan peluang terhidang tapi semalam, pada perlawanan Malaysia menentang Indonesia, beliau hanya memerlukan satu peluang untuk disudahkan. Itulah gunanya apabila para jurulatih memberi peluang.

Ramai lagi bakat-bakat muda yang telah/bakal menyinar antaranya ialah Wan Zack Haikal, Gary Steven Robbat, Izham Tarmizi, Ferris Danial, Wan Zaharulnizam dan ramai lagi. Apapun sebelum penulis mengakhiri entry kali ini, penulis ingin kata. Penyokong Indonesia (segelintir, MAYBE) - Binatang Dalam Pembikinan!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...