Thursday, May 19, 2011

Pemain Bola Sepak Kurang 'Communication Skills'

Kebanyakan pemain bola sepak di negara kita tidak mempunyai skill komunikasi yang baik, kebanyakannya akan lebih kepada 'erm' apabila diajukan soalan. Ada juga apabila wartawan datang untuk interview terus lari. kenapa ? mengapa ? 


Cuba kita lihat kapten pasukan negara kita, Safiq Rahim, kali pertama keluar tv pun macam orang bisu juga, tetapi selepas sudah biasa dengan camera-camera dan wartawan-wartawan dia pula yang tidak mahu berhenti bercakap. Kalah Safee Sali.


Di Malaysia, pemain yang paling penulis 'respect' ialah penyerang sensasi negara yang sekarang bermain untuk pasukan di Indonesia, Safee Sali. 'Communication Skills' beliau memang mantap. Beliau buat kita terfikir-fikir dengan apa yang beliau katakan, berbeza dengan kebanyakan pemain-pemain lain yang para wartawan pula yang harus melengkapkan sesuatu ayat untuk mereka.




Penjaga gol utama negara dan Kelantan , Khairul Fahmi Che Mat juga sudah menunjukkan kematangan dalam jawapan-jawapan yang diberikan beliau bila di interview. Mungkin kerana beliau sudah biasa dengan semua ni.

FAM or state FAs, do your role, berilah tunjuk ajar kepada pemain-pemain ini macam mana ingin berinteraksi bersama media, mereka ni kan 'public figure' hantarlah mereka ke kem komunikasi dan lain-lain.Jom layan video ni. 







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...