Tuesday, May 17, 2011

Izuan antara 'hot prospect' bola sepak negara

Credit to : Wawan Faiz

Apabila penulis sebut Mohd Izuan Salahuddin, mungkin ramai yang tidak kenal siapa dia ni. Penyanyi kah ? maaf, kisah pasal penyanyi tak masuk dalam blog ni. Mohd Izuan Salahuddin ialah seorang pemain bolasepak warganegara Malaysia. Ya, ramai yang tidak kenal. Beliau bukanlah sesiapa. Beliau tidak pernah main Piala Dunia. Beliau tidak pernah menang pemain terbaik dunia. Beliau hanyalah seorang pemain bola sepak dari sebuah negara yang menduduki ranking ke 144 dunia. Negara Malaysia.

Bekas pelajar sekolah menengah kebangsaan putra yang mesra di panggil “iwe solah” ini adalah pemain yang beraksi di posisi sayap kiri dan kanan berjersi 26 bersama skuad senior kelantan. Beliau melakukan '1st debut' beliau dengan cemerlang ketika Kelantan membelasah FELDA United 6-0. Beliau menyumbangkan 1 gol untuk Kelantan.

Ketua jurulatih Kelantan, Dato' M.Karathu menghamburkan pujian kepada pemain muda berusia 20 tahun ini dan menyifatkan Izuan Salahudin telah menunjukkan kematangan dalam permainan beliau. Sejak itu, Izuan sering diberi peluan untuk beraksi. Beliau digunakan sebagai 'rotation' dalam skuad utama.

Bagi penulis, Izuan merupakan salah seorang aset bola sepak Kelantan dan juga Malaysia. Beliau mempunyai larian yang pantas dan skill gelecekan yang sangat baik. Sepakan-sepakan 'in-swinger' beliau yang cantik juga menjadi salah satu punca Dato' M.Karathu tertarik untuk 'menaikkan pangkat' beliau dari skuad Piala Presiden ke skuad senior.

Tidak hairanlah jika satu hari nanti Ong Kim Swee mahupun Rajagobal akan memanggil Izuan untuk beraksi untuk pasukan negara. Satu nasihat penulis kepada Izuan, terus berusaha ! 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...