Thursday, February 16, 2012

AAC : The Tactical - Vs Sarawak

*AAC stand for Andai Aku Coach, hehe


Kelantan bakal melayan kunjungan pasukan Sarawak di Stadium Sultan Muhammad IV esok untuk perlawanan peringkat kumpulan Piala FA 2012.Untuk ulasan taktikal kali ini, penulis hanya menulis berdasarkan apa yang bermain di fikiran penulis sendiri.

Kesebelasan Utama  (Formasi 4-4-2)

Khairul Fahmi

Daudsu - Obinna - Subra - Aziz

Norfarhan - Piya - Shakir - Azwan Roya

Matyo

Indra

Khairul Fahmi secara ringkasnya merupakan penjaga gol terbaik di Malaysia ketika ini, manakala gandingan antara Subra dan Obinna tampak gagah untuk mematahkan segala serangan lawan. Daudsu dan Aziz pula cenderung menyerang, typical fullback.

Bermain dengan hanya dua pemain tengah memerlukan kombinasi passer - destroyer. Shakir (juga destroyer) dan Piya merupakan ball passer iaitu pemain yang tenang merancang game sementara Khairul Izuan Rosli, Indra dan Azwan Roya juga mampu beraksi di posisi tengah selaku ball passer.

Obinna dan Rizal pula mampu beraksi selaku destroyer namun Rizal dilihat agak kekok bila diletakkan di bahagian tengah kerana posisi asal beliau adalah pertahanan tengah. Jadi, penulis memilih gandingan Piya - Shakir kerana lawan bukan lah pasukan yang gemar bermain secara defensive, maka disini Shakir perlu memainkan peranan penting.

Dalam formasi 4-4-2, kedua-dua winger selalunya pair antara crosser dan dribbler. Kombinasi ini penting untuk dalam bahagian tengah dengan dribbler lebih cenderung untuk drift in berbanding crosser. Norfarhan dan Chanturu adalah natural old-school winger yang bermain di sekitar garisan tepi padang manakala Azwan Roya dan Indra kedua-duanya lebih kepada dribbler walaupun mampu membuat crossing.

Di bahagian serangan, Norshahrul akan bermain selaku second striker yang bebas menerima bola dan merancang serangan. Beliau akan bermain di belakang striker utama iaitu Indra yang lebih kepada seorang targetman.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...